Album konkursowy Gdyński Modernizm w Obiektywie 2013

Minęło już trochę czasu od rozstrzygnięć trzeciej edycji bardzo ważnego konkursu fotograficznego Gdyński Modernizm w Obiektywie, którego istotą jest promocja i popularyzacja architektury modernistycznej oraz szerzej rozbudzanie wrażliwości na otaczający nas kompleks ciekawych, bogatych w intrygujący detal budowli, głównie w odniesieniu do Gdyni. Głównie, już nie wyłącznie, bowiem wprowadzenie kategorii Modernizm z podróży rozszerza spektrum modernistycznych „plenerów” znamienicie. Wcześniej rządziła zasada gdyńskiej wyłączności; obecnie Gdynia pozostaje najważniejszym punktem odniesienia. Druga nowa kategoria, tj. Architektura współczesna Gdyni – inspiracje modernizmem także zmienia konkursową optykę, dając sposobność poszukiwania twórczej kontynuacji pionierów sprzed lat.

Gdynia Śródmieście ul.Świętojańska 44 Zdjęcie nr.1 Kategoria Gra świateł
To najbardziej czarowna klatka z bursztynową grą świateł w Gdyni – piękna, dostojna, obszerna. Siedziba filii PAGED-u przed wojną; w okupacyjnych czasach Gotenhafen było tu zlokalizowane NSDAP, co w przewrotny sposób dodatkowo dowodzi atrakcyjności tego budynku. Do dziś „leśnicy” mają tu swoje mieszkania służbowe i biura. fot.Dariusz Sobiecki 2013-07

Ten konkurs był dla mnie ważny i pooświęciłem mu sporo czasu. Ci, którzy obserwują mój blog dłużej, czy wogóle moją działalnośc na polu fotografii i eksploracji, dobrze wiedzą jak ubiegłoroczne wyróżnienie stało się niejako katalizatorem mojego rozwoju i aktywności w tych dziedzinach. W pewnym sensie mógłbym powiedzieć, że bez tego „decydującego momentu” mogłoby jeszcze nie być tego blogu czy moich licznych fotograficznych publikacji.
Najpierw były czasochłonne plenery, selekcja i edycja zdjęć – czyli to co zwykle – chleb powszedni takich zamierzeń. Czasem gdy spojrzę na moje zdjęcia jeszcze sprzed roku to chciałbym te kompozycje, kadry ująć zupełnie inaczej. Generalnie dużo bardziej podobają mi się moje obecne prace, w tym również i konkursowy album. Myślę, że jest to całkiem naturalne,skoro doświadczam obecnie fazę odkrywania, eksperymentów i poznawania nowych tajników wiedzy fotograficznej. Krótko mówiąc, wprowadzam nowe narzędzia by wesprzeć moją intuicję i zmysł obserwacji.
A jednak ta edycja konkursu nie przyniosła korzystnych dla mnie rozstrzygnięć. Przez kilka dni musiałem to rozczarowanie „odchorować” zadając sobie pytanie czego zabrakło. W tym celu rozmawiałem również ze znajomym, który jest profesjonalnym fotografem i widział moje prace. To co od niego usłyszałem korespondowało w zasadzie z tym do czego doszedłem w swych rozmyślaniach. Otóż wydaje mi się, że w wyborze zdjęć na konkurs po prostu „przekombinowałem”. Kierując się przesadną ostrożnością zastosowałem błędną, jak się wydaje, strategię prezentacji zdjęć typu „dla każdego coś miłego”, unikając ujęć bardziej śmiałych. Efektem był, jak to ujął mój znajomy, zbiór zdjęć bardzo poprawnych, lecz w istocie konwencjonalnych i bez większego pomysłu. Choć nie do końca zgadzam się z tą opinią, bowiem widzę kilka ujęć będących zdecydowanie efektem mojej inwencji w tym zestawie, niemniej mądrzej byłoby gdybym wlączył do albumu np.moje prace z wystawy w InfoBoxie, prezentowanej w czerwcu i lipcu tego roku, no i te wszystkie zdjęcia, które kocham, ale których nie odważyłem się przepuścić przez autocenzurę…
W tym konkursie trzeba po prostu nadsyłać prace „z jajem” – oczywiście na temat 🙂 No i niekoniecznie cyzelować maksymalny zestaw 15 zdjęć – można wysłać po prostu tą jedną. Po „okresie przemożnego smutku” i szybkim ogarnięciu się obejrzałem konkursowe zdjęcia i z zadowoleniem stwierdziłem, że większość nagrodzonych i wyróżnionych prac jest dobra i ciekawa.
Wracając jeszcze do znajomego fotografa, dodam tu jeszcze ważną jego uwagę. Otóż zasugerował on duży potencjał jaki tkwi w moim podejściu do fotografii ulicznej. To ważne dla mnie wsparcie, ponieważ ten nurt zaczyna mnie ostatnio mocno wciągać.
Jaka jest zatem pokonkursowa rzeczywistość ? Robię swoje, fotografuję, interesują mnie nowe konkursy, publikacje na popularnych stronach w internecie, a nade wszystko dalszy rozwój i doskonalenie warsztatu !
Zapraszam do galerii albumu moich 15 zdjęć konkursowych. W ich opisach znajdziecie bliższe szczegóły związane z fotografowanymi miejscami i innymi okolicznościami powstania tych zdjęć. I jeszcze jedno: moimi subiektywnymi faworytami tej galerii są zdjęcia: 1, 2, 3, 5, 8, 13, 15.

Dla zainteresowanych dodaję linki do galerii nagrodzonych i wyróżnionych prac oraz szczegółów związanych z samym konkursem.
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.507434596014281.1073741850.134654593292285&type=1
http://modernizmgdyni.pl/?p=1895

Tu natomiast znajdziecie mój zeszłoroczny album konkursowy.

Skomentuj

