Gdynia Wielki Kack Wiejski Dom ul.Źródło Marii 23

Wtajemniczonych nie powinien dziwić mój powrót do południowo-zachodnich obrzeży Gdyni. Fascynacja Wielkim Kackiem przybrała na sile od kiedy zacząłem bywać tam regularnie, tj. od lata 2008 roku. Naturalnie, wcześniej byłem w pełni świadom swoistej autonomii tej dzielnicy, malowniczego położenia i stosunkowo licznych śladów jej wiejskiej przeszłości. Dopiero jednak częsty i żywy kontakt z mijanymi domami, przepięknym Kościołem św.Wawrzyńca wraz z otoczeniem, oraz niezliczonymi niuansami detalu architektury, wyposażenia i rozplanowania, które odkrywam praktycznie do dziś, szeroko otworzyły moje oczy na fenomen tego zakątka.

Gdynia Wielki Kack - Wiejski dom, ul.Źródło Marii 23
fot.Dariusz Sobiecki
2014-01-07

Dom, któremu dedykuję ten wpis, jest położony na ul.Źródło Marii, stanowiącej niegdyś serce starej wsi, jeszcze nie tak dawno, gdy nikt nie miał tak szalonej wyobraźni, by przez moment pomyśleć, że Wielki Kack stanie się przedmieściem prężnego, nowoczesnego miasta. Cały okoliczny rejon przylegających ulic jest od pewnego czasu zabytkową strefą chronioną o nazwie: Zespół ruralistyczny dawnej wsi Wielki Kack. Oprócz tego domu można  w okolicy wciąż obejrzeć wiele tradycyjnych zabudowań gospodarczych, ciągnące się rzędy suszonego na świeżym powietrzu prania z malowniczym Wzgórzem Fikakowo w tle; okolica emanuje klimatem lokalnej społeczności – i to właśnie podoba mi się najbardziej.

Kiedy zacząłem częściej odwiedzać ten urokliwy rejon, dom przy ul.Źródło Marii 23 natychmiast przykuł mą uwagę i szybko stał się głównym fotografowanym przeze mnie okolicznym obiektem (zaciekle konkurując z Kościołem św.Wawrzyńca !) Stał się też dla mnie swoistym uosobieniem miejscowej tradycji, metaforą niezniszczalnego ducha lokalnej tożsamości.

Gdynia Wielki Kack - Wiejski dom, ul.Źródło Marii 23
fot.Dariusz Sobiecki
2013-01-14
Impresja

Kiedyś widziałem lekko zgarbioną, lecz żwawą i pogodną staruszkę krzątającą się wokół domu. Może kiedyś zdecyduję się na rozmowę z nią – póki co, nie wykorzystałem sposobności sprzed kilku miesięcy.

Zestaw fotografii przygotowałem tak, byście mogli obejrzeć to gospodarstwo przez pryzmat zmieniających się pór roku. Zdjęcia pochodzą z okresu lipiec 2012 – styczeń 2014. Ukazują cały budynek wraz z obejściem, jak i detal części frontowej. Zawsze podziawiałem schludność, porządek i urzekającą skromność zmieniającej się estetyki symboli świąt i atrybutów pór roku w ogrodzie i na parapetach okien.

Gdynia Wielki Kack - Wiejski dom, ul.Źródło Marii 23
fot.Dariusz Sobiecki
2013-01-14

 

Zapraszam !

 

 

 

 

Gdynia Wielki Kack - Wiejski dom, ul.Źródło Marii 23
fot.Dariusz Sobiecki
2013-02-25

 

 

 

 

 

 

 

 

Gdynia Wielki Kack - Wiejski dom, ul.Źródło Marii 23
fot.Dariusz Sobiecki
2013-03-18

 

 

 

 

 

 

 

Gdynia Wielki Kack - Wiejski dom, ul.Źródło Marii 23
fot.Robert Sobiecki
2012-07-12

 

 

 

 

 

 

 

Gdynia Wielki Kack - Wiejski dom, ul.Źródło Marii 23
fot.Dariusz Sobiecki
2012-09-24

 

 

 

 

 

 

 

Gdynia Wielki Kack - Wiejski dom, ul.Źródło Marii 23
fot.Dariusz Sobiecki
2012-09-24

 

 

 

 

 

 

 

Gdynia Wielki Kack - Wiejski dom, ul.Źródło Marii 23
fot.Dariusz Sobiecki
2013-10-14

 

 

 

 

 

 

 

Gdynia Wielki Kack - Wiejski dom, ul.Źródło Marii 23
fot.Dariusz Sobiecki
2013-12-30
Fotografia mobilna

 

 

 

 

 

Skomentuj

